logo
  • Опубликовано 10.11.2022
  • Комментарии к записи Охорона праці отключены

Охорона праці

Дії учасників освітнього процесу в разі надзвичайних ситуацій 

Що таке «тривожна валіза»

Багато країн, які знаходяться поруч з агресивними сусідами (до прикладу, Ізраїль), або ті, які пережили агресію, чи ті, на частині території яких ведуться бойові дії, виробили чималий досвід, як в екстремальних умовах здійснити швидку евакуацію. У Японії, наприклад, громадянська безпека є частиною виховання. Прийоми цивільного захисту японці відпрацьовують з малих років, і тренування йдуть постійно.

Україна здобуває цей досвід ціною надважких втрат. Проте українці мобільні, а життя вчить вчитися не лише на власних помилках. І якщо багато з нас до початку російської агресії ставився скептично до тренувань з цивільного захисту населення, то сьогодні більшість чітко усвідомлює небезпеку. Отож ще раз нагадаємо, що потрібно зробити, щоб, у разі необхідності, ми змогли швидко відповідно прореагувати на сигнал тривоги.

Перш за все у кожній сім’ї, у кожному навчальному закладі та і на підприємствах під рукою мають бути готові спаковані речі першої необхідності, які дозволять миттєво покинути місце небезпеки. Мова йде про так звану «тривожну валізку».  Що ж це таке?

«Тривожна валіза» — це узагальнена назва базового набору речей, які можуть знадобитися у будь-якій екстреній ситуації, зокрема, війни.

У довіднику «У разі надзвичайної ситуації або війни» від Центру стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки,  зазначено, що її потрібно тримати напоготові, щоб скоротити час на збори у разі небезпеки.  Це має бути місткий і зручний багаж, який легко переносити, легко вписуватиметься у транспорт, наповнений людьми. Найбільше для цього підійде рюкзак. Уявіть собі, що доведеться бігти або ж долати пішки значну відстань до місця укриття вашій дитині. Саме ця річ буде найбільш зручною. Її повинна мати кожна родина, по можливості, для кожного члена сім’ї. Укладати у ній  речі слід так, щоб можна було легко знайти те, що вам потрібно. І звичайно, рюкзак повинен бути якісним.

Головна умова, яку потрібно запам’ятати батькам і педагогам: використання   і пакування тривожного рюкзака лише   за призначенням.  Тобто, уникайте всіх зайвих дрібничок, які можуть додати йому зайвої ваги або ж спричинити незручність.

Тривожний рюкзак повинен мати кожен учень, що відвідує освітній заклад. Ця вимога не узаконена, проте є рекомендації від ЮНІСЕФ та Нацполіції для батьків. Також в окремих країнах евакуаційний рюкзак зобов’язано мати в кожному класі  для учнівського колективу і для адміністрації. У класі за його вміст відповідає класний керівник, у закладі  —  адміністрація. Використовувати його  за необхідністю повинен власник (якщо це учнівський), класний керівник або вчитель, що веде урок, під час якого виникла необхідність евакуюватися (рюкзак класу), а «рюкзак закладу», за погодженням, хтось із членів адміністрації). В українському законодавстві  такої вимоги немає. Проте є рекомендації МОН.

Мінімальний набір евакуаційних рюкзаків повинен містити п’ять груп речей:

документи;
речі першої необхідності;
продукти харчування;
аптечку;
одяг.

Телефони рятувальних та аварійних служб

112 – єдиний номер виклику всіх служб екстреної допомоги. Зателефонувавши за цим номером, диспетчер викличе бригаду потрібної служби.

101 – Пожежна допомога

102 – Поліція

103 – Швидка медична допомога

104 – Аварійна служба газової мережі

Ці ж відомості скопіюйте і покладіть учню в кишеню. Діти можуть у стані стресу забути або загубити рюкзак. Тому це зайвий раз стане в нагоді.

Поясність вихованцю, як цим всім скористатися. Документи укласти потрібно так, щоб їх легко можна було дістати.

Речі першої необхідності

Забезпечте дитину зв’язком: телефон та зарядний пристрій
Ліхтарик із запасними батарейками
Найпростіший  сигнальний засіб. Це може бути звичайний свисток.
Блокнот та ручка, олівець
Можна покласти невеличку улюблену іграшку, яка допоможе знизити рівень стресу
Сухі та вологі серветки
Туалетний папір
Для дівчаток-підлітків засоби особистої гігієни
Аптечка для вихованця може містити: лейкопластир, активоване вугілля, бактерицидний пластир, перекис водню, ліки, які він приймає на постійній основі.

Важливо! Щодо аптечки, то її вміст має враховувати ступінь обізнаності дитини і її самодисципліни. Якщо це учень середнього або старшого шкільного віку, аптечку можна розширити за рахунок антисептичних  і інших  засобів. Якщо ж це молодший школяр, то можна покласти лише лейкопластир. Хто, як не батьки, найкраще знають свою дитину і її ставлення до порад.

Проговоріть з дитиною  кожне призначення, а ще краще складіть інструкцію, що і у яких випадках використовувати. Порадьтеся із педагогами, узгодьте це питання. Складання аптечки під особистою відповідальністю батьків.

Як і документи, аптечка має бути в зоні безпосереднього доступу.

Продукти харчування: Вода 1-2 пляшки; печиво, галети, поживні батончики; сухофрукти; горіхи; шоколад темний; одяг; змінна спідня білизна; теплі шкарпетки; светр, шапка; дощовик.

Як убезпечити заклад від замінування та вибухонебезпечних пристроїв
Посильте пропускний режим при вході та вʼїзді на територію закладу, пильнуйте системи сигналізації та відеоспостереження.

Доручіть працівникам обходити територію закладу й періодично перевіряти складські приміщення, щоб своєчасно виявити вибухові пристрої або підозрілі предмети.

Організуйте разом з працівниками цивільного захисту, правоохоронних органів інструктажі та практичні заняття з питань дій у разі загрози або виникнення надзвичайних подій.

Як діяти, якщо виявили підозрілий предмет
Застережіть працівників, якщо хтось з них виявив підозрілий предмет на території закладу, він має негайно повідомити вас, правоохоронні органи, територіальні органи управління з питань цивільного захисту та не торкатися знахідки.

Є кілька ознак, щоб припустити, що маєте справу з вибуховим пристроєм. Звертайте увагу на:

припарковані біля будівлі дитсадка автомашини, власники яких невідомі або державні номери якої не знайомі мешканцям, а також коли автомобіль давно припаркований;
наявність у знайденому механізмі антени або приєднаних до нього дротів;
звуки, що лунають від предмета — цокання годинника, сигнали через певний проміжок часу, мигтіння індикаторної лампочки;
наявність джерел живлення на механізмі або поряд з ним — батарейки, акумулятори тощо;
наявність розтяжки дротів або дротів, що тягнуться від механізму на велику відстань.
До прибуття оперативно-слідчої групи попросіть працівників перебувати на безпечній відстані від знайденого предмета. Якщо потрібно, евакуюйте людей згідно з планом евакуації у закладі.

Не робіть самостійно жодних маніпуляцій із знахідками або підозрілими предметами, що можуть виявитися вибуховими пристроями.

Не користуйтеся мобільним телефоном поблизу підозрілої знахідки.

Підозріла кореспонденція
Для поштової кореспонденції з пластиковою міною характерна надмірна товщина, пружність, вага не менше 50 г і ретельна упаковка. На конверті можуть бути різні плями, проколи, можливий специфічний запах. Повинно насторожити настирне бажання вручити лист неодмінно в руки адресата і надписи на кшталт: «розкрити тільки особисто», «особисто в руки», «секретно» тощо. Підозрілий лист не можна відкривати, згинати, нагрівати або опускати у воду.
Якщо в закладі освіти знайшли вибуховий пристрій та евакуюєте людей:

одягніть дітям одяг з довгими рукавами, щільні брюки і взуття на товстій підошві. Це може захистити від осколків скла;
під час евакуації слідуйте маршрутом, вказаним органами, що проводять евакуацію;
тримайтеся подалі від обірваних ліній енергопостачання.

Як діяти, якщо заклад опинився поблизу епіцентру вибуху
Почули вибух, обережно обійдіть усі приміщення й перевірте, чи немає витоків води, газу, спалахів. У темряві в жодному випадку не запалюйте сірника або свічки, користуйтеся ліхтариком.

Негайно вимкніть всі електроприлади, перекрийте газ, воду.

З безпечного місця зателефонуйте рідним та близьким і стисло повідомте про своє місцезнаходження, самопочуття.

Перевірте, чи потребують допомоги діти й працівники закладу.

Опинившись поблизу вибуху, стримайте свою цікавість і не намагайтеся наблизитися до епіцентру, щоб розгледіти або допомогти рятівникам.

Найкраще, що можете зробити — залишити небезпечне місце. Зловмисники часто встановлюють вибухові пристрої парами, щоб через деякий час після вибуху першої з них пролунав другий вибух. Зловмисники розраховують на те, що після першого вибуху на його місці зберуться люди, зокрема й представники силових структур, і при повторному вибуху жертв буде набагато більше.

Щоб почуватися захищеним й убезпечити заклад від надзвичайних ситуацій, складіть алгоритм дій у закладі й повідомте його вашим працівникам. Скористайтеся прикладом алгоритму.


Обсуждение закрыто.